۱۳۹۸ چهارشنبه ۴ ارديبهشت چاپ
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران خبر داد

صدور پروانه مقاوم سازی برای بناهای تاریخی / ایجاد بانک اطلاعاتی ساختمانهای ارزشمند تهران

صدور پروانه مقاوم سازی برای بناهای تاریخی / ایجاد بانک اطلاعاتی ساختمانهای ارزشمند تهران

اقتصاد میهن: معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با بیان این که باید به سمت کیفی سازی ساختمان‌های میراثی باقی مانده پیش رویم گفت: تاکنون بحث مقاوم سازی ساختمانهای ارزشمند را به گونه‌ای که پروانه ساختمانی برای آنها صادر شود، نداشتیم اما حالا پروانه مقاوم سازی بناهای تاریخی و ارزشمند صادر می‌شود و سعی می‌کنیم که مالکان را برای مقاوم سازی تشویق کنیم.

عبدالرضا گلپایگانی با اعلام خبر ایجاد بانک اطلاعاتی گفت: بانک اطلاعاتی از ساختمانهای ارزشمند تهران تهیه شده که در قالب یک اپلیکیشین در اختیار مردم قرار خواهیم داد؛ علاوه بر آن مکان رویدادهای ارزشمند نیز در سه منطقه یک، ۱۲ و ۲۰ انجام شده است که ۱۶۷ لایه اطلاعاتی است. سعی داریم با کمک سازمان فناوری شهرداری این اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهیم. که به زودی این مهم رخ می‌دهدو

گلپایگانی با بيان اينكه بحث حیثیت بخشی به ارزش های کالبدی در شهرداري درحال پیگیری است، افزود: تهران یک پایتخت ۲۰۰ ساله با بناهای واجد ارزش است كه باید این ارزش‌ ها حفظ شود. باید ابتدا آن چیزی را که از گذشته داریم ارج بنهیم و حفظ کنیم و بعد به سراغ ساخت و سازهای جدید برویم.

وی با بيان اينكه سنت معماري ايران ارتباط با طبيعت است، گفت: شيخ بهايي يكي از قله هاي تاريخ معماري محسوب مي شود. در فرهنگ معماري غربي، معماران پيكرتراش هستند، اما معماران ايراني در گذشته موسيقيدان، شاعر و هنردوست بوده اند. اين دو نوع معماري متفاوت است؛ در معماري ايراني يك ارتباط ناگسستني با طبيعت وجود دارد و این نوع معماری بدون ارتباط با طبيعت معنا پيدا نخواهد كرد. وی با اشاره به اينكه ايران معماري بسيار پويايي دارد، اظهار کرد: اگر معماري مساجد ايران را مورد مطالعه قرار دهيم متوجه توانايي معماران و ذوق آن ها خواهيم شد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از برنامه ای برای بازآفرینی شهری در محلات هدف خبر داد و گفت: در این طرح افزایش کیفیت فضاهای شهری مد نظر است. واقعیت این است که این روزها کمیت غالب بر کیفیت است؛ لزوما این گونه نیست که معماری ایرانی پرهزینه باشد. امکان دارد که واحدهاي کوچک منطبق بر معماری ایران ساخته شود، اما بدان توجه نکرده ایم.گلپايگاني با اشاره به بدعت در معماری انجام شده اظهار کرد: بدون واکاوی سنت معماری و ساختار اجتماعی معماری ایرانی، تغییری در نماي شهر نخواهیم دید. معماری حاضر ناشی از تحصیل کرده های غرب بوده که بدعت گذاشته شده اند.

معاون شهردار تهران با بيان اينكه برنامه ای در سازمان نوسازی برای بازآفرینی شهری یعنی در محلات بافت فرسوده در دست اقدام داریم، گفت: پیش از عید چند پروژه در جنوب شهر داشتیم و محلات کم تر برخوردار را در دستور کار قرار داده ایم که امیدواریم در سال ۹۸ به بهره برداری برسند. گلپايگاني در مورد سرنوشت خانه لرزاده بعد از بازسازي نیز گفت: قرار است اينجا به محلي براي ارتباط معماران با يكديگر و مكان گفتگويي براي معماران و افرادي كه دغدغه ي معماري دارند، تبدیل شود. همچنين، مردم مي توانند نظرات و پيشنهادات خود را در اينجا به اشتراك بگذارند. اينجا قرار است به مدیایی در خصوص معماري تهران تبديل شود. معاون شهردار تهران در مورد انتشار خبري مبني بر تهديد سازه برج ميلاد، بيان كرد: پايداري برج ميلاد به صورت سيستماتيك درحال رصد است، هيچ تهديدي براي برج ميلاد وجود ندارد. سازمان نقشه برداري ذي صلاح نيست كه براي سازه و پايداري این سازه اظهار نظر كند.

گلپایگانی با بيان اينكه سنت معماري ايران ارتباط با طبيعت است، گفت: شيخ بهايي يكي از قله هاي تاريخ معماري محسوب مي شود. در فرهنگ معماري غربي، معماران پيكرتراش هستند، اما معماران ايراني در گذشته موسيقيدان، شاعر و هنردوست بوده اند. اين دو نوع معماري متفاوت است؛ در معماري ايراني يك ارتباط ناگسستني با طبيعت وجود دارد و این نوع معماری بدون ارتباط با طبيعت معنا پيدا نخواهد كرد. وی با اشاره به اينكه ايران معماري بسيار پويايي دارد، اظهار کرد: اگر معماري مساجد ايران را مورد مطالعه قرار دهيم متوجه توانايي معماران و ذوق آن ها خواهيم شد.

 

کلید واژه‌ها:
دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها