۱۳۹۸ چهارشنبه ۴ ارديبهشت چاپ
علیرضا محجوب مطرح کرد

مجوز بگیریم یا نگیریم، راهپیمایی خواهیم کرد/ دولت، بدترین ظلم را به کارگران کرده است

مجوز بگیریم یا نگیریم، راهپیمایی خواهیم کرد/ دولت، بدترین ظلم را به کارگران کرده است

اقتصاد میهن: دبیرکل خانه کارگر با اشاره به اینکه روز کارگر یک روز جهانی است و متعلق به کشور خاصی نیست، تاکید کرد: ما مطابق هر سال راهپیمایی خواهیم کرد؛ چه مجوز بگیریم چه نگیریم فلسفه اصلی روز کارگر تجمعات و هویت مطالبه‌گرانه آن بوده است.

علیرضا محجوب درنشست اعلام برنامه‌های هفته کارگر با اشاره به اینکه مهمترین موضوع امروز جامعه نزول معیشت‌شان است، گفت: امروز که جامعه ایران یک موقعیت اعتراضی دارد باید در روز کارگر هرچه بیشتر روی معیشت و تصمیمات مبتنی بر این حوزه تاکید شود.محجوب با اشاره به ضرورت توجه دولت به جامعه مطبوعاتی گفت: پرسنل مطبوعات هم مشمول قانون کار هستند و به نوعی کارگر محسوب می‌شوند اما با گران شدن کاغذ این قشر مشکلات زیادی پیدا کرده و از دولت انتظار داریم که به حل مشکلات جامعه مطبوعاتی توجه کنند.

وی با بیان اینکه گرچه خط فقر در جامعه را بالای سه میلیون تومان پیش‌بینی کرده بودیم اما با وجود تلاش‌های شورای عالی کار امروز مجموع دریافتی یک خانوار سه نفره به حدود 2 میلیون تومان رسیده است، بیان کرد: اگر چه این رقم در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته اما تاثیر آن در زندگی کارگران همچنان زیاد نیست.دبیرکل خانه کارگر افزود: دستمزد حقیقی در سال 97 عملا بیشتر از دستمزد حقیقی سال 98 است. دستمزد اسمی نباید ملاک معیشت کارگران قرار بگیرد.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه درست است که کارفرماهای کوچک فشاری برای پرداخت همین میزان از دستمزد کارگران متحمل می‌شوند اما برای جبران قدرت خرید از دست رفته کارگران نباید اهمال کنیم، اظهار داشت: متاسفانه بخش دولتی هنوز مصوبات شورای عالی کار را امضا نکرده و از دولت می‌خواهیم هرچه زودتر تصمیمات این شورا را تایید و اجرایی کند. دولت در مقابل افزایش دستمزد کارگران مقابله نکند.وی افزود: ما معتقدیم در بین معضلات کارگری مشکلات معیشتی حرف اول را می‌زند.

دبیرکل خانه کارگر در بخش دیگری از سخنانش درباره لزوم گرامیداشت هفته کارگر گفت: در هر کارخانه‌ای که کارگری هست باید ستاد و جشنی شکل بگیرد. در کنار جنش گرفتن نباید فراموش کرد که ماهیت این اعیاد اعتراضی بوده و باید همه جا ابراز شود. ما مطابق هر سال راهپیمایی خواهیم کرد؛ چه مجوز بگیریم چه نگیریم فلسفه اصلی روز کارگر تجمعات و هویت مطالبه‌گرانه آن بوده است.

محجوب در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه  که آیا ابلاغیه‌ای در مجلس شورای اسلامی مبنی بر تصویب اجبار بازنشستگی زنان کارگر بعد از 20 سال سابقه کار داده شده است، تصریح کرد: این حرف خلاف است من و خانم جلودارزاده پیشنهاد دهنده این مصوبه بودیم. به هیچ وجه اجباری برای زنان کارگر برای بازنشستگی بعد از 20 سال وجود ندارد بلکه طبق قانون تامین اجتماعی بیمه شده «می‌تواند» درخواست بازنشستگی بدهد. هر کسی هم این امر را تکلیف کرده خلاف است و دیوان عدالت اداری و مجلس شورای اسلامی آن را باطل می‌کند.

محجوب در بحث دیگری از سخنانش با اشاره به افزایش مشکلات حقوقی در جامعه گفت: متاسفانه پرونده‌های دستگاه قضایی نگران‌مان می‌کند. اختلافات زیادی به مراجع قضایی کشیده می‌شود. این نشان می‌دهد که مشکلات جامعه رو به افزایش است. مردم به هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف و برای اختلافات حقوقی مراجعه می‌کنند. در این زمینه هم باید فرهنگ‌سازی شود و هم مشکلات معیشتی جامعه در نظر گرفته شود.

وی افزود: دغدغه اصلی ما اشتغال‌ فارغ‌التحصیلان است. حدود 150 هزار فرصت شغلی در سال دوم شروع کار ایجاد شده است اما هدف‌گذاری در این زمینه 300 هزار فرصت شغلی است اما اکنون در این زمینه راه می‌گشاییم و امیدواریم به هدف برسیم. اگر دستگاه‌های مختلف پیگیرتر باشند می‌توان اندکی از بار سنگین اشتغال فارغ‌التحصیلان را کاست. محجوب با اشاره به اینکه یک سوم جمعیت آماده به کار بیکار هستند، اظهار داشت: همه این اقشار در مشکل معیشت مشترک هستند و ما معضل اصلی سال 98 را کمافی‌السابق معیشت کارگران می‌دانیم.

عضو فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عملکرد بازار پول به عنوان یکی از بازارهای چهارگانه سرمایه‌داری بدترین ظلم را به کارگران کرده است. بازیگر اصلی بازار پول دولت بوده و بسیار زودتر از اینکه ترامپ تحریم‌ها را در کشور عملیاتی کند، معضلات ما شروع شد.

او ادامه داد: در سال 59 تا 84 در شورای عالی کار بودم که همواره نقش دستمزد در قیمت تمام شده کارخانه‌ها بسیار کم بوده است. نقش تورمی بالا بردن دستمزدها زیاد نیست. ما می‌گوییم کارگران حق سهم تورم‌شان را نگرفته‌اند. نقش تورمی افزایش دستمزد بسیار کوچک‌تر از عوامل دیگر است. هر وقت دولت عوامل دیگر را حل کرد آن وقت به پایین آوردن معیشت کارگران فکر کنند. محجوب در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه گفته آقای روحانی در خصوص واگذاری شرکت‌های شستا درست نیست، گفت: دولت بهتر است که بدهی‌های خود را بپردازد. در سال گذشته دولت 70 هزار میلیاردی که باید به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کرد را نداده است.

او ادامه داد: ما نمی‌گوییم که سازمان تامین اجتماعی شرکت نداشته باشد چون در این صورت با پول نفت که در بانک ذخیره می‌شود ارزش‌ پول‌هایش کاهش می‌یابد. منابع سازمان تامین اجتماعی متعلق به کارگران است. دولت متاسفانه حتی سهم سه درصدی بیمه خود را نیز پرداخت نکرده است. این رقم سالیانه حدود پنج هزار میلیارد تومان می‌شود. محجوب با بیان اینکه سیاست‌های سلامت دولت بار سنگینی بر دوش سازمان تامین اجتماعی گذاشته است، گفت: اکنون می‌بینیم که سازمان تامین اجتماعی در بخش درمان بزرگترین بدهکاری‌ها را به بیمارستان‌ها دارد حالا برای رفع این مشکل دولت می‌گوید که شرکت‌های شستا را بفروشید اما حاضر نیست اندکی از بدهکاری‌های خود را بپردازد.

کلید واژه‌ها:
دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها