۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۸ فروردين چاپ

اینستاترامپ

اینستاترامپ

اقتصاد میهن: تصمیم دولت امریکا برای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در لیست گروه‌های تروریستی را فقط نتانیاهو و آل‌سعود و دنباله‌رو‌های اماراتی‌شان جدی گرفتند و البته اینستاگرام! مدیران این شبکه اجتماعی آنقدر به نظر دولت متبوع خود اهمیت می‌دهند که صفحاتی را که به نام فرماندهان کنونی و اسبق سپاه پاسداران در این شبکه اجتماعی ایجاد شده، ۲۴ ساعت پس از اعلام تروریستی بودن سپاه در سامانه‌های امریکا حذف کردند.

از صبح دیروز تعدادی از صفحات اینستاگرامی منتسب به برخی از مقامات نظامی و حتی دولتی فعلی و سابق کشور از جمله سرلشکر باقری فرمانده ستاد کل نیرو‌های مسلح، سردار سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه، سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه،

سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس، سردار فدوی معاون هماهنگ‌کننده سپاه، سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه، محمدباقر قالیباف شهردار اسبق تهران، عزت‌الله ضرغامی رئیس اسبق صداوسیما و سردار کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیرو‌های مسلح بسته شده است! همچنین صفحات دیگری که با نام سپاه پاسداران و سپاه قدس در اینستاگرام فعالیت می‌کردند بسته شده است تا شاهدی دیگر بر ادعای آزادی بیان در شبکه‌های اجتماعی باشد و از سویی ادعای آزادی بیان در امریکا هم روشن می‌شود؛ چه آنکه این حذف می‌تواند نتیجه فشار دولت امریکا بر مدیران اینستاگرام باشد. دفتر مرکزی اینستاگرام در ایالت کالیفرنیای امریکاست.

همه این‌ها در حالی است که تاکنون به شکل رسمی تأیید نشده که فرماندهان نظامی ایران در شبکه‌های اجتماعی صفحاتی به نام خود دارند! بامزه آنکه صفحه اینستاگرام سازمان منافقین (مجاهدین خلق) که دست‌شان به خون هزاران نفر از مردم و مسئولان آلوده است، نه تنها باز است بلکه خبر داده که اینستاگرام، صفحات مسئولان سپاه را به دلیل تروریستی بودن بسته است! هر تحلیلی در دنیایی که جای جلاد و شهید همیشه جابه‌جاست، دیگر زیاده می‌نماید.

اقدام اینستاگرام برخلاف ادعای آزادی بیان و گردش آزاد اطلاعات است. گردش آزاد اطلاعات یکی از مسائلی است که همواره دولت‌های غربی از آن به عنوان اهرم فشار علیه کشور‌های دیگر استفاده می‌کنند، حال آنکه خود این کشور‌ها هرگز از تبادل آزاد تفکرات و آرای مختلف در فضای اینترنت استقبال نکرده و حتی مانع آن می‌شوند.

پیج‌های مربوط به فرماندهان سپاه به ویژه سردار قاسم سلیمانی جزو صفحات محبوب در اینستاگرام است و از همه جای دنیا این صفحات دنبال و روز به روز بر طرفداران آن افزوده می‌شود. این صفحات خدمات گسترده سپاه به مردم را بازنمایی می‌کرد و فعالیت‌های عمرانی و خدماتی را به سمع و نظر مخاطبان می‌رساند و صرفاً بر جنبه‌های نظامی متمرکز نبود. اما بخش‌های عمده این صفحات که از سوی برخی دوستداران اداره می‌شد، به فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی تعلق داشت.

پیش از این نیز بار‌ها اینستاگرام، صفحات برخی افراد مانند امام خمینی (ره) و سیدحسن نصرالله را از دسترس خارج یا پست‌های تأثیرگذار آن‌ها را پاک کرده است.

رسانه‌های غربی همواره تلاش می‌کنند از نهاد‌های انقلابی ایران چهره‌ای تروریستی و ضدمردمی به نمایش بگذارند، اما در جریان سیل اخیر بیش از پیش در شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام روحیه مردمی سپاه در معرض دید مخاطبان قرار گرفت و باعث شد تا امریکایی‌ها بیش از پیش احساس خطر کنند. اقدام به تروریستی اعلام کردن سپاه توسط رئیس‌جمهور امریکا و حالا مسدود کردن صفحات این نهاد انقلابی و مردمی نشان می‌دهد که آخرین ترکش صهیونیست‌ها برای خلاص شدن از روندی که به ضرر آن‌ها در منطقه درحال رقم خوردن است روش‌های کودکانه‌ای است که مسدود کردن اصلی‌ترین آن محسوب می‌شود، اما آنچه واضح است اینکه دیگر نمی‌توان با شیوه‌هایی اینچنین جلوی گردش آزاد اطلاعات را در جهان گرفت و مردم جهان در عصری که از آن به عنوان عصر ارتباطات یاد می‌شود از حقیقت حوادث و اتفاقات آگاهی می‌یابند. مسدود کردن آزادی بیان شیوه‌ای است که همواره حکومت‌های دیکتاتور از آن استفاده می‌کنند و از آنجا که ایالات متحده امریکا و به تبع آن صهیونیست‌ها در منطقه و جهان در سراشیبی سقوط قرار دارند چاره‌ای جز روش‌های ابتدایی، چون مسدود کردن اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی برای آن‌ها متصور نیست.

سردار سلیمانی زمانی که اینستاگرام نبود، محبوب قلب‌های مردم منطقه و از ساحل مدیترانه تا شرق اثرگذار بود و مورد حمایت مجاهدان و ملت‌های مسلمان بود و از این پس نیز چنین خواهد بود، چه صفحه‌ای در اینستاگرام به نام او از سوی دوستدارانش اداره شود، چه نشود. اما حالا سخنگوی اینستاگرام می‌گوید: ما تحت محدودیت‌های قوانین تحریم‌های ایالات متحده عمل می‌کنیم. با مقامات دولتی مرتبط همکاری داریم تا اطمینان حاصل کنیم که تعهدات قانونی‌مان ازجمله مربوط به سپاه را رعایت می‌کنیم.

کلید واژه‌ها:
دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها