۱۳۹۷ شنبه ۱۸ اسفند چاپ

پارک سرخه حصار به شهرداری واگذار شد

پارک سرخه حصار به شهرداری واگذار شد

اقتصاد میهن: استاندار تهران از واگذاری بوستان سرخه حصار به شهرداری تهران خبر داد.

انوشیروان محسنی بندپی در مراسم روز درختکاری گفت: با توجه به اینکه ایران در موقعیت جغرافیایی خشک قرار دارد افزایش پوشش گیاهی و ایجاد جنگل یکی از راهکار‌های دستیابی به هوای پاک در کلان شهر‌ها است.وی افزود: به همین منظور امروز به همت مسئولان بوستان جنگلی سرخه حصار و سازمان محیط زیست ۱۵ هزار اصله نهال در این بوستان کاشته خواهد شد. بندپی گفت: امروز بوستان جنگلی سرخه حصار به شهرداری واگذار می‌شود تا پس از این مسئولیت نگهداری و گسترش پوشش گیاهی این بوستان را انجام دهد.

وی افزود: با توجه به اینکه سازمان محیط زیست معمولا پس از ایجاد پارک‌های جنگلی مصنوعی آن را به شهرداری‌ها و یا بخش خصوصی واگذار می‌کند این پارک هم برای آماده سازی و مهیا کردن فضا‌های مورد نیاز گردشگری به شهرداری تهران واگذار شد. بندپی تاکید کرد: بر اساس برنامه‌ای که پیش بینی شده شهرداری باید ضمن تهیه موارد لازم برای گسترش گردشگری نسبت به افزایش پوشش گیاهی پارک هم متعهد بوده و به جز مناطق محدود معین شده اجازه هیچگونه ساخت و ساز در آن را ندارد.

استاندار تهران با بیان اینکه استان تهران به لحاظ عرصه منابع طبیعی و جنگل کاری فقیر است، گفت: این در حالیست که برای کاهش میزان آلایندگی نیاز به جنگل کاری بیشتری داریم.وی هم‌افزایی در موضوع درختکاری را ضروری خواند و اظهارکرد: در میان اعضای شورای شهر و شهردار تهران یک نگاه تخصصی زیست محیطی ایجاد شده است. از طرف دیگر در سازمان منابع طبیعی نیز تلاش‌های خوبی صورت می‌پذیرد البته علاوه بر همه اینها به یک هم افزایی بزرگ نیاز داریم.

همچنین بیشتر بیماری‌های نوپدید نظیر اوتیسم ناشی از آلودگی هوا است و باید تهران را با توجه به آسیب پذیر بودنش در برابر آلودگی هوا با کاشت درخت و توسعه جنگل‌کاری از این نوع بیماری‌ها مصون کنیم.محسنی بندپی ادامه داد: در رفع مسائل زیست محیطی اجتماعی کردن این فرآیند و مشارکت دادن مردم و ترویج فرهنگ درختکاری راهگشا است. از طرفی آلودگی هوا و خاک و دفع پسماند و آلودگی صوتی در راس چالش‌های زیست محیطی استان تهران است.

بوستان جنگلی سرخه حصار، ثروت ملی و واقعی ماست

در این مراسم شهردارمنطقه 13،  با اشاره به نامگذاری ۱۵ تا ۲۲ اسفند ماه به نام هفته درختکاری و منابع طبیعی در اهمیت و جایگاه مهم این هفته افزود: اصولاً کاشت نهال یک نماد و عملی دلنشین و خوشایند است. پس هزاران درود به گذشتگان ما که الحق همه دوستدار واقعی طبیعت بودند، نهال، درخت و جنگل کاشتند و قرن‌ها نگهبان دلسوز و افتخاری و بدون مراسم هفته درختکاری بودند.مرتضی رحمان زاده ،  افزود: ما امروز به شکرانه این نعمات خدادادی و به پاس حق شناسی در این ساعات، میهمان این کوه‌ها، گیاهان و جانداران این بوستان جنگلی زیبا هستیم.

وی با ذکر حدیثی از رسول اکرم (ص) در خصوص ثواب درختکاری تصریح کرد: از خاطرمان نرود که پیامبر رحمت در فتح شهر مکه به لشکرش دستور داد هیچ درختی را قطع نکنند. این یک فرمان مترقی و کاملاً دوستدار طبیعت بود.وی ادامه داد: درختان آنقدر قرب و منزلت دارند که با بهترین نام‌ها و عناوین نامگذاری و کاشته می‌شوند مانند کاشت درختان به یاد و نام شهدای گمنام، کاشت درختان به یاد و نام مبارک مادران شهدا.شهردار منطقه ۱۳ افزود: یادمان باشد ثروت ما فقط حساب‌های بانکی و یا چاه‌های نفت و.. نیستند، ثروت ملی و واقعی ما همین جاست، همین بوستان جنگلی سرخه حصار با ۲۵۰ هزار اصله درخت که از سال ۹۶ تا ۷۶ بعد از تشکیل شورای اسلامی پنجم و انتخاب شهردار تهران، ۲۵ هزار اصله نهال دیگر هم به آن اضافه شده است.

وی خاطر نشان کرد: دفترچه مدیریت بهره‌برداری و نگهداری سرخه حصار بعد از یک دوره ۳۰ ساله در دوران شهرداری وقت با وزیر کشاورزی امضا شده، در سال ۹۸ به اتمام می‌رسد. بیش از ۴۰ جلسه کارشناسی و مدیریتی و بازدید توسط شهردار منطقه و اداره کل منابع طبیعی صورت گرفته و منجر به امضای دفترچه مدیریت بهره برداری و نگهداری سرخه حصار توسط کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی و کمیته فنی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور شده و به مدت ۳۰ سال دیگر جهت نگهداری و بهره برداری به شهرداری تهران واگذار شده است.

این گزارش حاکیست، به مناسبت گرامیداشت هفته منابع طبیعی و روز درخت و درختکاری، آیین کاشت ۱۵۰۰۰ نهال و رونمایی از کتابچه مدیریت و بهره برداری بوستان جنگلی سرخه حصار با حضور دکتر محسن بندپی - استاندار تهران، مجتبی یزدانی - معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران، صدر اعظم نوری - رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، شهربانو امانی - عضو شورای اسلامی شهر تهران، طاهری - مدیر کل منابع طبیعی استان تهران، علیپور - رییس مرکز مدیریت محیط زیست شهرداری تهران، روحانیون، مدیران شهری، اعضای شورایاری محلات، فعالان محیط زیست و دوستداران طبیعت به میزبانی و دعوت مرتضی رحمان زاده - شهردارمنطقه ۱۳ - در پیاده راه سلامت بوستان جنگلی سرخه حصار برگزار شد.

کلید واژه‌ها:
دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها