۱۳۹۷ يکشنبه ۱۲ اسفند چاپ
با رکورد شکنی شرکت در انتخابات نهمین دوره اتاق بازرگانی تهران صورت گرفت

زلزله در اتاق تعاون تهران / نوگرایان، سکاندار پارلمان بخش خصوصی شدند

زلزله در اتاق تعاون تهران / نوگرایان، سکاندار  پارلمان بخش خصوصی شدند

اقتصاد میهن: تمام معادلات به هم ریخت. در حالی که کاندیداهای اتاق بازرگانی تهران روز پرهیاهویی را برای نهمین دوره انتخابات انتظار نداشتند، دارندگان کارت بازرگانی از 8 صبح روز شنبه روبه‌روی هتل لاله صف کشیدند تا به کاندیداهای منتخب خود رأی دهند. روندی که باعث شد بارها و بارها ساعت انتخابات تمدید شود. در نهایت ساعت 19:30 دقیقه بود که زنگ پایان رأی‌گیری زده شد.

بدین ترتیب روز گذشته 3 هزار و 417 دارنده کارت بازرگانی رأی دادند که در مقایسه با دوره گذشته 67 نفر بیشتر رأی دادند. تا قبل از انتخابات پیش‌بینی می‌شد درخوشبینانه‌ترین حالت آرا به 2 هزار و 500 نفر می‌رسد.رأی‌هایی که مسیر اقتصاد بخش خصوصی را مشخص می‌کند. اما چه اتفاقی افتاد که در روزهای سرد سال و رکودی که بخش خصوصی از آن صحبت می‌کند، انتخابات اتاق بازرگانی تهران و سایر شهرستان‌ها داغ شد؟ اولین نکته که رأی دهندگان به آن اشاره کردند؛ رأی به افراد شایسته، دومین موضوع؛ اقتصاد جای سیاست نیست، سوم؛ به رخ کشیدن هماهنگی بخش خصوصی در مقابل دولت و چهارم؛ داشتن اتاق بازرگانی قوی. در این میان هدف مشترک کاندیداها برای رسیدن به کرسی اتاق بازرگانی، فاصله گرفتن از اقتصاد دولتی و خصولتی، تدبیر برای دولت که مسیرهای بهتری را در اقتصاد اتخاذ کند و دور زدن تحریم با همکاری بخش خصوصی ایران و سایر کشورها.

دولت سهم خود را به تشکل‌ها بدهد
اما در این انتخابات موضوع دیگری که بین رأی دهندگان شنیده می‌شد این بود که دولت سهم خود در اتاق بازرگانی را تغییر دهد. سهم دولت در اتاق بازرگانی 20 نفر است که اکثر آنها از معاونین وزیر صنعت، معدن و تجارت انتخاب می‌شوند. نمایندگان دولت در روزهایی که جلسات هیأت نمایندگان برگزار می‌شود تنها برای حضور و غیاب می‌آیند و بیشتر از نیم ساعت نمی‌توان آنها را یافت. مسئولان دولتی می‌گویند بخش خصوصی با کوهی از نقد سراغشان می‌آیند. به همین جهت ترجیح می‌دهند دیده نشوند. آنها برای آن‌که بعدها وزیر غیبت‌شان را بی‌دلیل بداند و مورد موأخذه قرار دهد، بی‌هدف به اتاق بازرگانی می‌روند. با توجه به این‌که سالیان سال است چنین فضایی شکل گرفته و اعضای اتاق بازرگانی می‌خواهند یک سوم قدرتی که دولت در اتاق بازرگانی دارد به سمت تشکل‌ها برود و از دل تشکل‌ها افراد به عنوان نماینده دولت معرفی شوند تا اتاق بازرگانی به پویایی برسد.

حاشیه‌های انتخابات
این انتخابات هم مانند سایر انتخابات در کشور با حواشی متعددی روبه‌رو بود. برخی‌ها صحبت از مهندسی آرا می‌کردند و می‌گفتند اهرم‌های فشار نمی‌خواهند اتاق بازرگانی جای منتقدان باشد. آنها کارت‌های بازرگانی که طی 4 سال صادر شده است را زیر سؤال می‌بردند و اظهار می‌کردند، اگر هیات نظارت به درستی وضعیت کارت های بازرگانی صادر شده( طی 4 سال اخیر) را رصد می کرد اکنون خیلی از کسانی که برای رای دادن اقدام کردند، اجازه رای دادن نداشتند. چرا که بخش قابل توجهی در زمره بخش خصوصی نیستند و تنها برای انتخابات کارت گرفتند. این حاشیه‌ها به نحوی بود که انتخابات اتاق بازرگانی بندرعباس به روزهای دیگر موکول شد و معترضان به انتخابات با گِل محل اخذ آرا را پوشاندند. در سایر شهرستان‌ها انتخابات با شرایط آرام تری بود، هر چند که گلایه به نحوه انتخابات زیاد بود.در تهران حاشیه‌ها در فضای مجازی شکل گرفت. منتقدان به انتخابات می‌گفتند به برخی اجازه رأی دادن داده نشد و یا حتی صف‌های طولانی باعث شد که برخی‌ها از رأی دادن منصرف شوند. هر چند که در لابی هتل لاله 119 دستگاه بود که به صورت الکترونیکی و حداکثر به مدت 5 دقیقه آرا را می‌گرفت.در این دوره از انتخابات اکثر افراد صبح را برای رأی دادن انتخاب کرده بودند که این امر بر خلاف دوره‌های گذشته بود.

 

کلید واژه‌ها:
دیدگاه کاربران

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

بانک سینا بانک تجارت بانک صادرات ایران فولاد خراسان بیمه ملت موسسه ملل بانک ملی
پربیننده‌ترین
آخرین خبرها